4 آوریل 2024- مطالعه ی اخیر که در مجله Hypertension Research منتشر شده است، خطر ابتلا به زوال عقل را در میان بیماران مبتلا به فشار خون بالا بررسی کرده است.

چه چیزی باعث زوال عقل می شود؟

زوال عقل، یک بیماری عصبی است که با اختلال در توانایی فکر کردن، به خاطر سپردن یا تصمیم گیری همراه است. از آنجایی که دمانس یک مرحله ی پیش بالینی طولانی دارد، تشخیص زودهنگام آن بسیار مهم است.

چندین عامل خطر عروقی و غیرعروقی قابل اصلاح با بیش از 40 درصد موارد زوال عقل مرتبط هستند. در این میان، فشار خون بالا می‌تواند بالقوه‌ترین عامل خطر عروقی قابل تغییری باشد که افراد بالای 40 سال را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

فشار خون بالا می تواند منجر به آسیب مغزی، بیماری عروق کوچک (SVD)، افزایش ضایعات ماده سفید (WML) و همچنین کاهش حجم قشر مغز(کورتیکال) و ناحیه ی ساب کورتیکال شود. این شرایط به طور قابل توجهی با تظاهرات بالینی زوال عقل، اختلال شناختی و بیماری آلزایمر مرتبط هستند.

درک عواملی که بر مغز تأثیر می گذارند می تواند به پیش بینی خطر ابتلا به زوال عقل کمک کند. تا به امروز، چندین ابزار برای پیش‌بینی امتیاز خطر برای احتمال شروع بیماری طراحی شده‌اند. به عنوان مثال، امتیاز عوامل خطر قلبی عروقی، پیری و بروز زوال عقل(CAIDE) ، که یک ابزار کاملاً پذیرفته شده و معتبر است و برای پیش بینی خطر زوال عقل در آینده بر اساس پارامترهای خاص میانسالی استفاده می شود.

از آنجایی که فشار خون بالا یکی از عوامل خطر اصلی زوال عقل است، وجود آن می‌تواند برای پیش‌بینی امتیاز خطر این بیماری مورد استفاده قرار گیرد. بنابراین، تأیید اینکه آیا فشار خون بالا می‌تواند برای پیش‌بینی دقیق نمرات خطر زوال عقل استفاده شود، مهم است.

در مورد این مطالعه

مطالعه ی حاضر شامل 1279 بیمار آرژانتینی سفیدپوست مبتلا به فشار خون با سن 21 تا 95 سال بود که با استفاده از امتیاز خطرCAIDE ، خطر زوال عقل در آنها بررسی گردید. تمام داده های مرتبط از مطالعه چند مرکزی قلب و مغز انجام شده در آرژانتین به دست آمد که اختلال شناختی را در بیماران مبتلا به فشار خون بالا ارزیابی کرده بود. فشار خون همه شرکت کنندگان در مطالعه با استفاده از فشارسنج دیجیتالی جمع آوری شد.

شرکت کنندگان در این مطالعه بر اساس سطح تحصیلات به سه گروه تقسیم شدند. این شامل سطوح یک، دو و سه بود که به ترتیب شامل افراد با کمتر از هفت، بین 8 تا 12 و بیش از 12 سال تحصیلات بود.

عملکرد شناختی شرکت‌کنندگان با استفاده از آزمون‌هایMini-Mintal Statement Examination (MMSE)، آزمون ترسیم ساعت (CDT) و MiniBoston Naming ارزیابی شد. MMSE برای ارزیابی شناخت جهانی استفاده شد، در حالی که CDT برای ارزیابی عملکرد اجرایی استفاده شد.

بی تحرکی به عنوان فعالیت بدنی متوسط کمتر از 150 دقیقه در هفته تعریف شد. نسخه امتیاز خطر زوال عقل CAIDE بدون آپولیپوپروتئینE ، برای ارزیابی خطر بیماری استفاده شد.

یافته ها

بر اساس امتیاز CAIDE، خطر ابتلا به زوال عقل در میان حدود 40 درصد از گروه‌ها افزایش نشان داد. به طور خاص، 28 درصد از شرکت کنندگان بین 47 تا 53 سال با خطر بالاتر ابتلا به زوال عقل روبرو بودند. هنگامی که این گروه «میانسال» به افراد 40 تا 55 ساله گسترش یافت، هیچ افزایش قابل توجهی در خطر زوال عقل مشاهده نشد.

نکته مهم این است که امتیاز خطر زوال عقل در گروه سنی میانسال تغییر نکرد، حتی زمانی که برخی از نقاط برش متغیر مانند کلسترول و عدم فعالیت بدنی تغییر داده شد.

بیماران مسن‌تر با سطح تحصیلات پایین‌تر با خطر بالاتر زوال عقل همراه بودند. این بیماران همچنین احتمال بیشتری داشت که چاق باشند، از نظر جسمی غیرفعال باشند، تشخیص کلسترول خون بالا داشته باشند و فشار خون آنها بخوبی کنترل نشده باشد.

ارتباط معکوس بین نتیجه ی آزمون شناختی و نمره CAIDE مشاهده شد. این یافته مطابق با مطالعه منهتن شمالی بود که ارتباط بین نمره CAIDE و ارزیابی شناختی پایه را نشان داد. به همین ترتیب، یک مطالعه اپیدمیولوژیک قبلی ارتباط مشابهی را بین فشار خون شریانی، دیابت، چاقی و اختلال شناختی نشان داد.

نتیجه گیری

فشار خون بالا یک عامل خطر عروقی، قابل اصلاح کلیدی برای شروع زوال عقل است. مطالعه ی حاضر استفاده از این عامل را به عنوان پیش‌بینی‌کننده ی خطر زوال عقل، به‌ویژه در جمعیت‌های میانسال نشان داد. در مجموع، یافته‌های این مطالعه بینش‌های مهمی را در مورد توسعه رویکردهای مداخله‌ای در آینده ارائه می‌دهند که می‌توانند برای جلوگیری از شروع زوال عقل با بهبود سطح فشار خون مورد استفاده قرار گیرند.

محدودیت اصلی این مطالعه این بود که فشار خون شریانی که یک عامل خطر کلیدی برای زوال عقل است، بررسی نشد. با این وجود، استفاده از نمونه‌ای از شرکت‌کنندگان با پرفشاری خون و امتیازCAIDE  برای ارزیابی وضعیت شناختی و خطر زوال عقل از ویژگی‌های جدید این مطالعه بود.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20240404/Hypertension-linked-to-higher-dementia-risk-in-middle-aged-patients.aspx